Problemi ponašanja i deca
Kako izgledaju porodice u kojima deca imaju probleme u ponašanju?
- Malo pozitivnih interakcija sa decom
- Česte kazne, koje su nedosledne i neefikasne
- Negativno potkrepljenje asocijalnog ponašanja, time što roditelji kazne dete ili ga konfrontiraju sa činjenicom da se ne ponaša na adekvatan način, a onda se povuku kada dete eskalira asocijalnom ponašanju, tako dete zaključi da eskalacija vodi roditeljskom povlačenju.
Koja uverenja preovladjuju takvim porodicama?
- Dete: ako nastavim sa agresijom dovoljno dugo roditelji će prestati da me gnjave.
- Roditelji: ako popustim agresiji dete će me ostaviti na miru.
Roditelji kažnjavaju decu jer problematično ponašanje pripisuju negativnoj nameri deteta, a ne sredinskim faktorima. Dete zbog čestih kazni razvija uverenje da su socijalne interakcije vrlo ugrožavajuće. Cilj je da se u terapiji razvije nov sistem verovanja i da se promene sheme interakcija.
- Savetuje se roditeljima da gledaju šta prethodi, a šta sledi ponašanje deteta
- Reframing, od toga da posmatraju svoje dete kao intrinzično loše kao o dobrom detetu sa lošim navikama.
- Ekteranalizacija problematično ponašanje je spoljni agens-neprijatelj protiv koga se treba boriti—ideju o tome kako to uraditi mogu dobiti kroz eksploraciju situacija u kojima se problematično ponašanje nije javilo a bilo je očekivano.
- Posebno vreme.
- Sistem nagrade.
Eliminisanje situacija, faktora koji dovode do eskalacije problematičnog ponašanja…glad, žeđ, nelagoda-tada je manja kontrola ponašanja. Pomaže i pravljenje plana dnevnih aktivnosti koje su rutinizirane. Takodje se roditelji ohrabruju da ne zvocaju, ne okrivljuju, ne prebacuju detetu vezano za problematično ponašanje, već da primene kaznu i ćute.
Koji način komunikacije treba razvijati?
- Veštine slušanje.
- Veštine govorenja.
TrackBack URL
https://psihologviktorija.in.rs/problemi-ponasanja-i-deca/trackback/