METODE I TEHNIKE VASPITANJA

METODA UBEĐIVANJA I UVERAVANJA

Deca saznaju određena znanja, a odrasli ih objašnjavaju i tumače.

Razgovor – neagresivna metoda, podstiče poverenje i bliskost. Podstičite dete na empatiju razgovorom o svakodnevnim situacijama kako bi dete znalo da saoseća sa drugima. Čitajte detetu bajke i basne, budite maštoviti, sami smislite bajku koristeći datu situaciju i naglašavajući ono što je važno vašem detetu.

Lični primer – Lični primer i pohvale odlučujući su tokom svih godina koje provedemo baveći se vaspitanjem deteta od ranog detinjstva, pa sve do tinejdžerskog uzrasta. Način na koji se mi kao roditelji ponašamo ima odlučujući uticaj na to kako će se naše dete ponašati i koje će vrednosti smatrati važnim.

Dobro davanje uputstava podrazumeva:

– jasno opisati ponašanje
– davati samo jednu instrukciju u jednom trenutku
– uputstva bi trebalo da budu kratka kako bi ih dete lakše razumelo i zapamtilo
– izbegavajte davanje uputstava u obliku pitanja ili sugestija
– izbegavajte ponavljanje uputstava
– učinite uputstvo pozitivnim tj. nagradite i pohvalite njegovo obavljanje
– recite detetu koja su pravila ispravna pre nego što dođe do problematične situacije


METODA VEŽBANJA I NAVIKAVANJA

Vaspitanje = usvajanje znanja + prerada i primena usvojenog.

Proces uvežbavanja ima određeni redosled: prvo se o nečemu daju objašnjenja i proverava da li je dete shvatilo, zatim odrasli pokazuje kako se određena radnja vrši, pa dete pokušava samostalno da obavi učenu radnju uz pravovremene ispravke od strane odraslog. Tek posle toga sledi duži period ponavljanja određene radnje i primena u životnim uslovima.

Skretanje pažnje – Primeljivo u blažim oblicima neposlušnosti i nespremnosti na saradnju (cmizdrenje, kenkjanje, durenje). Ova jednostavna, neagresivna tehnika široko se primenjuje i pruža nebrojene mogućnosti jer se bazira na radoznalosti deteta.

Ugovor – U razgovoru deteta i roditelja dolazi do postizanja kompromisa. Sastavlja se ugovor sa kojim su zadovoljne obe strane. U njemu se preciziraju ciljevi i šta svaka od strana treba da uradi da bi se do tog cilja došlo i koje su sankcije za nepoštovanje ugovora.

Uvećavanje pozitivnog i smanjivanje negativnog ponašanja – Pohvalite decu kada se prikladno ponašaju, a ignorišite ponašanje koje nije mnogo loše i opasno, i ono će se tako ređe dešavati.


Metode i tehnike vaspitanja: METODA PODSTICANJA

Primenujemo kada dete pokazuje uspeh, čime pojačavamo njegovu motivaciju, ali i onda kada se nađe pred teškoćama.

Pohvale

– Definišite šta je poželjno, a šta nepoželjno
– Ne podrazumevajte poželjno ponašanje
– Koristite specifične pohvale
– Imajte meru, budite iskreni i ne preterujte
– Primenujte pohvalu bez obzira na uzrast deteta

Pano sa nalepnicama – Dobro rezultate pokazuje kod mlađe dece u slučaju uporne neposlušnosti i nesaradnje. Zajedno sa detetom napravite pano. Detetu treba da bude jasno šta se od njega očekuje. Komentarišite detetovo dobro ponašanje. Pred detetom lepite sličice ili ucrtavajte na pano. Dete treba tačno da zna šta koja i koliko sličica nešto donosi (kako za poželjno, tako i za nepoželjno ponašanje). Pano treba da bude istaknut na vidnom mestu.

Nagrađivanje

– Uključite dete u predlaganje nagrade
– Jasno definišite šta se od deteta zahteva i koju će nagradu dobiti
– Nagradite dete odmah po željenom ponašanju
– Uvek pregovarajte pre, a ne posle završenog posla


METODA SPREČAVANJA

Metodom sprečavanja onemogućujemo pojavljivanje, ispoljavanje i ustaljivanje određenih ponašanja.

Nije dobro da se vaspitni proces odvija u uslovima prečeste primene metode i sredstava sprečavanja i kažnjavanja. Sprečavanje treba da bude postupno, pravično, dosledno, blago, prilagođeno uzrastu i da traje samo onoliko dugo koliko je najneophodnije.

Tehnika 1,2,3! – Primenuje se kod neposlušnosti vezanih za nepostojanje spremnosti za saradnju, npr. kada dete neće da ode da opere zube, kada neće da dođe kada ga zovete i sl.

Uskraćivanje privilegija

– Srazmerno prestupu ukinite privilegiju koja je detetu važna i to odmah ili veoma brzo nakon nepoželjnog ponašanja uz objašnjenje.

Time out – Koristi se u situacijama značajnije izražene neposlušnosti, agresivnosti usmerene ka sebi ili drugima, napadima besa. Podrazumeva sklanjanje dece od prijatnih aktivnosti tokom kraćeg vremenskog perioda.

Ne treba prečesto upotrebljavati time out! Efikasan je samo ako roditelj često pohvaljuje i poklanja pozitivnu pažnju prikladnom ponašanju deteta!

Metode i tehnike vaspitanja: za koju god tehniku da se odlučite, ukoliko se ponašate neadekvatno, male su šanse da ćete imati uspeha u vaspitanju!

NAJVAŽNIJI USLOVI: bezuslovna ljubav roditelja i postavljanje granica!

Psihološke tegobe kod dece | Bes kod dece

METODE I TEHNIKE VASPITANJA

METODE I TEHNIKE VASPITANJA

Metode i tehnike vaspitanja!